fredag 17 oktober 2008

Mer om Polenresan och mina felstavningar

Ok! Då sitter jag här och lyssnar på Daft Punk samtidigt som jag är inne på facebook och skriver i min fantastiskt, otroliga, makalösa blogg. Då ska jag väl sammanfatta polen resan. Tänkte göra det i ett enda inlägg den här gången (orkar inte skriva mer om det) Ni ska bara veta hur många gånger jag får kolla i googel om jag stavar rätt. Om vi tar till exempel sammanfatta, så var jag tvungen att kolla på google om det stavas med två eller ett m. Och jag har VG i Sv. VG I SVENSKA OCH JAG KAN INTE ENS STAVA TILL SAMMANFATTA. Men om jag kanske skulle ta och prata (skriva) om Polen istället för att bada dyka eller vad det nu heter i självömkan. Fresten kom jag på att på lästestet vi hade idag kunde jag inte stava till förödmjuka. Jag satt och undrade om det stavades förutmjuka eller förudmjuka. OCH JAG HAR VG I SVENSKA. Nej nu får jag sluta och prata om mina svenska problem, det måste förstås vara extremt uttåkande. Se nu gjorde jag det igen. Jag var tvungen att kolla upp på google om förstås stavas förstårs.

Ja juste polenresan. Jo efter att vi avslutat vårt vattenkrig och gått till sängs vaknade vi av att en man knackade på vår dörr (det var nämligen frukosten som hade anländit). Sen kom alla killar in i vårt rum och stirrade på mig som om jag vore en köttbit. Där låg jag på golvet blottad iförd endast kalsonger. Inte undra på att de inte kunda hålla ögonen borta. Jag duschade och gjorde mig iordning. Självklart så var jag sist ner av alla. Och självklart var jag tvungen att se ut som en "stekare"(för att citera killarna i klassen). Jag hade nämligen på mig vita jeans, svarta strumpor, grå rutig skjorta och blåvit randig väst och solglasögon. Jag var även utrustad med kamera och filmkamera, vilket fick mig att sen ännu mer turistig ut. Ja för att göra det så kort och konsivt som möjligt så gick vi runt med en guide som hette Krisztof i hela Krakow. Han visade oss massor som jag inte orkar att berätta om (för det var så mycket). Vi var iallafall vid ett slott som hette Wawel och då säger han: Där är min sommarstuga som jag köpte i fjol, och där i fönstret ser ni min fru och mina 57 barn som står och vinkar HEJ HEJ! Han skämtade nämlig om allt och alla. Vi besökte Mariakyrkan som var underbart vacker. Sedan när rundturen var slut så gick jag och Hedvig (flyg Hedvig flyg. Flyg hem till Harry. Nej nu ska vi inte vara elaka)runt på stora torget (200x200 m) och köpte lite souvenirer. Sedan efter lite prutning och övertalning åkte vi häst och vagn genom Krakows gator. Det kostade 75 kr styck för att åka i 20 minuter. Om vi hade tagit någon annan (det fanns nämligen fler hästar med vagnar uppradade lägnst med gata) så hade det kostat 450 kr för 30 minuter. Så jag tycker vi gjorde en bara deal.

Sen fikade vi även med de andra lärarna och när vi skulle gå där ifrån försökte en främling trycka in en ciggaret i Hedvigs mun (men den situationen hanterade hon bra. YOU GO GIRL. sagt med sådan där svart amerikansk tjej accent). Iallafall så gick vi runt lite till köpte lite läsk och chips och begav oss till hotellet (vi kom sist som vanligt). Efter någon timma eller två så gick hela klassen ut på resturang där vi fick äta mat (kan ni tänka er) och lyssna och titta på polsk folkmusik och folkdans. Jag kan bara informera om att Denise gillade det absolut inte.

Sen gick jag Hedda, Hanna och Josefin runt lite på stan. Sedan (nu tycker jag det bli väldans mycket sen och sedan) återvände vi hem till hotellet. Där jag genast lade mig ner på min säng och somnade som törnrosa (visst låter det underbart) och den här gången somnade jag i min säng inte på golvet. Ville bara påpeka det så att det inte blir några missförstånd.

Jaha nu blev det iallafall inte som jag tänkt mig. Jag hade nämligen tänk att skriva om hela polenresan i detta inlägg. Men nu blev det väl inte så. Då får jag väl återkomma någon annan dag med detaljer om de andra dagarna. Hej hopp pillesnopp!!



















Bild: Tornet som tillhör slottet Wawel. Det är Denises fingrar på bilden.













1 kommentar:

Anonym sa...

Man kan inte göra annat än att garva högt åt dina inlägg xD

*Bugar och bockar* Tackar, Tackar ^^

Logga in på msn snart! Vi måste snacka om betygskriterierna :P

*Flyger iväg*